Set 10, Whispers in the Well is hier! En dat betekent dat we ook weer Sealed gaan spelen om de nieuwe kaarten beter te leren kennen. Super leuk, maar misschien ook wel lastig. Want hoe kies je nou welke kaarten je in je deck doet? Hier zijn 10 tips om je te helpen bij jouw volgende Sealed-event!
Deck size 40
Probeer altijd 40 kaarten aan te houden en niet meer dan dat! Er zijn altijd kaarten die ‘’slechter’’ zijn dan de rest, en die wil je vermijden. Het is een goede oefening voor deckbuilding om naar de minimale hoeveelheid te snijden.
Je curve
Met je curve bedoelen we de lijn die je wilt spelen. In een ideale wereld heb je op beurt 1 een 1-drop, op beurt 2 een 2-drop, op beurt 3 een 3-drop… etc. Maar je wilt je goedkope kaarten weer niet later in het spel zien. Om dit zo consistent mogelijk te maken, maak je een curve.
In Whispers in the Well zijn de powerlevels van de vanilla’s (kaarten zonder ability) een stuk beter geworden waardoor 1-drops minder belangrijk lijken (tenzij ze 3 aanval hebben). Als vuistregel kun je aanhouden:
0–3 1-drops
4–7 2-drops
4–8 3-drops
3–7 4-drops
2–6 5-drops
Vul aan met overige goede kaarten.
Let op: deze hoeveelheden wil je altijd kunnen spelen, dus geen situationele acties die 3 kosten maar die je nooit op beurt 3 zou spelen.
Vermijd ‘’gaten’’ in je curve
Jetsam is een goede kaart die 7 inkt kost om te spelen en 3 damage aan een beschadigd karakter doet. Maar als Jetsam je enige 7-cost is, je geen 6-cost karakters hebt en je curve stopt bij 5-drops zoals Rapunzel, dan kun je hem beter weglaten: je moet 2 extra kaarten inken voordat je hem kunt spelen.
Heb je er 3 of 4? Dan wordt het natuurlijk wel interessant.
Vermijd te dure of te goedkope uninkables
Kaarten die vastzitten in je hand of weinig impact hebben zijn zelden de moeite waard. De beste uninkables kosten vaak 3, 4 of 5 inkt en hebben een sterk effect (zoals removal).
Vermijd situationele kaarten
Kaarten zoals Ghostly Tale zijn situationeel: ze zijn alleen goed in specifieke situaties waar je weinig controle over hebt. Soms win je er een spel mee, maar 9 van de 10 keer had je liever een karakter gehad dat altijd goed is.
Removal is king!
Interactie met rechtopstaande karakters is schaars en daardoor extreem waardevol in Sealed. Probeer dus altijd plek vrij te houden voor removal of kaarten die direct iets kunnen oplossen. Rush (zoals Hermes) valt hier vaak ook onder.
Stats matter!
Stel je voegt een 3-drop toe en twijfelt tussen twee kaarten. De abilities kunnen niche zijn, maar hoe doen ze het in gevechten?
Shanti lijkt aantrekkelijk door haar leven en quest voor 2, maar ze wint meestal geen combat op beurt 3. Judy doet dat vaker wél.
Vraag jezelf altijd af: kan mijn 3-drop de 3-drop van mijn tegenstander verslaan?
Vermijd geforceerde synergie
Sommige kaarten werken goed met elkaar. Elisa bijvoorbeeld kan voor 3 questen als je twee andere karakters met 5 aanval hebt. Dat is in deze set best realistisch!
Maar stop niet teveel kaarten in je deck die afhankelijk zijn van een specifieke setup. Ga alleen voor deze synergie als je deck een goede basis heeft (bijvoorbeeld 8+ karakters met 5+ aanval). Gelukkig is Elisa op zichzelf nog steeds prima als 4–3 voor 3 inkt.
Onthoud de ‘’bommen’’ van je tegenstander
Een “bom” is een kaart die het spel volledig kan omdraaien. Bijvoorbeeld Spooky Sight, dat alle karakters van 3 inkt of minder naar de inkwell stuurt.
Weet je dat je tegenstander deze speelt? Houd dan kaarten achter in je hand.
Weet je dat hij een gigantisch sterk karakter heeft? Bewaar dan je removal.
Accepteer dat er kwaliteitsverschil tussen decks zit
Sommige mensen openen nu eenmaal betere kaarten dan jij — dat hoort erbij. Maar hoe vaker je Sealed speelt, hoe beter je wordt in het maken van consistente decks, zelfs met ietwat mindere pulls.
Heel veel plezier en succes bij je volgende Sealed!